Wednesday 22 June 2011

အက်ဥ္းက်ေတာ္လွန္ေရးသမား ေစာေခးတိ၏ ခရီးၾကမ္း


ဧရာဝတီ Saturday, 18 June 2011 13:12 အင္တာဗ်ဴး

အိႏၵိယႏိုင္ငံ အန္ဒမန္ကၽြန္းစုရွိ ပို႔ဘလဲၿမိဳ႕မွ အက်ဥ္းေထာင္ႏွင့္ ကာလကတၱားၿမိဳ႕မွ ပရက္စီဒင္စီ အက်ဥ္းေထာင္မ်ားတြင္ ၁၃ ႏွစ္ေက်ာ္ၾကာ ထိန္းသိမ္းခံခဲ့ရသည့္ ရခိုင္ႏွင့္ ကရင္ ေတာ္လွန္ေရးသမား ၃၄ ဦးအနက္ ၃၁ ဦးသည္ ၿပီးခဲ့သည့္ ေမလ ၁၉ ရက္ေန႔တြင္ ျပန္လြတ္ေျမာက္လာခဲ့သည္။ က်န္ ၃ ဦးသည္ ပို႔ဘလဲ အက်ဥ္းေထာင္တြင္ ရင္ဆိုင္ခဲ့ရသည့္ ၀တၱရားေႏွာင့္ယွက္မႈကုိ ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းၿပီးမွ လြတ္ေျမာက္မည္ျဖစ္သည္။ ေတာ္လွန္ေရးသမားမ်ား အိႏၵိယသို႔ ေရာက္လာရျခင္းအေၾကာင္းရင္း၊ ဖမ္းဆီးခံရၿပီးေနာက္ ပို႔ဘလဲၿမိဳ႕ အက်ဥ္းေထာင္တြင္ အက်ယ္ခ်ဳပ္ျဖင့္ ေနခဲ့ရခ်ိန္ႏွင့္ ပရက္စီဒင္စီ အက်ဥ္းေထာင္တြင္ ေနခဲ့ရခ်ိန္တို႔တြင္ ႀကံဳေတြ႔ခဲ့မႈမ်ားႏွင့္ လြတ္ေျမာက္လာသည့္ အေျခအေနမ်ားကို ေတာ္လွန္ေရးသမား ေခါင္းေဆာင္မ်ားအနက္ တဦးျဖစ္သည့္ ကရင္တိုင္းရင္းသား ဦးေစာေခးတိအား ဧရာဝတီသတင္းေထာက္ ဇာနည္မာန္က ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းထားပါသေည္။
U_Kay_Ti


U_Kay_Ti

ဦးေစာေခးတိ (ဓာတ္ပံု - ဧရာဝတီ)
ဦးေစာေခးတိသည္ အိႏၵိယစစ္တပ္၏ စတင္ဖမ္းဆီးခံရစဥ္က အသတ္ခံခဲ့ရေသာ ရခိုင္ႏွင့္ ကရင္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအနက္မွ တဦးျဖစ္ေသာ ဖဒိုမူးလြယ္၏ ညီျဖစ္သည္။ ဦးေခးတိသည္ ကရင္အမ်ိဳးသားအစည္းအ႐ံုး (KNU) က ထိုင္းႏွင့္ ကရင္ျပည္နယ္ နယ္စပ္မွ သစ္ေတာမ်ားကို ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ရန္ တာ၀န္ေပးအပ္ခ်က္အရ ေတာအုပ္အျဖစ္ တာ၀န္ထမ္းေဆာင္ေနရာမွ အစ္ကိုျဖစ္သူ ဖဒိုမူးလြယ္က ပင္လယ္ျပင္လႈပ္ရွားမႈတြင္ ကူညီရန္ေခၚယူခဲ့သျဖင့္ အိႏၵိယဘက္သို႔ လိုက္ပါခဲ့ျဖင္းျဖစ္သည္။

ေမး ။ ။ ဖဒိုမူးလြယ္နဲ႔ ဦးေစာေခးတိတို႔ရဲ႕ ပင္လယ္ခရီးထြက္ခဲ့တဲ့အေၾကာင္း ေျပာျပပါဦး။

ေျဖ ။ ။ တရက္မွာ က်ေနာ့္အစ္ကို ဖဒိုမူးလြယ္က က်ေနာ့္ကိုလာေျပာတယ္။ တာ၀န္က်တယ္၊ ပင္လယ္ထဲမွာတဲ့။ ဗိုလ္ရာဇာတို႔ ရခိုင္တပ္မေတာ္အဖြဲ႔နဲ႔ေပါ့ေလ။ ပူးေပါင္းစစ္ဆင္ေရးလုပ္ရမယ္။ ပင္လယ္ထဲမွာ လႈပ္ရွားရမယ္ဆိုေတာ့ က်ေနာ္က ထိုင္းစကားတတ္လို႔ က်ေနာ့္ကို အကူညီေတာင္းတယ္။ အဲဒီတုန္းက က်ေနာ္တို႔အေဖ ေဆး႐ံုတက္ေနတာကို က်ေနာ္က ၾကည့္ေပးေနတာ။ သူက သြားမယ္ဆိုၿပီး ျဗဳန္းခနဲ ျဗန္းခနဲ လာေခၚေတာ့ ထြက္ခဲ့ရတာ။

က်ေနာ့္သမီးဆီကို သြားေတြ႔တယ္။ သမီးက ဘယ္တေယာက္လဲ က်ေနာ္မမွတ္မိဘူး။ သမီးကေတာ့ က်ေနာ့္ကို မွတ္မိတယ္။ အဲဒီမွာ သမီးကို ခဏေလးပဲ ဖက္၊ ႏႈတ္ဆက္ၿပီး ထြက္လာခဲ့ရတာ။ ေတာ္လွန္ေရးသမားဆိုေတာ့လည္း ဘယ္တတ္ႏိုင္မလဲ။ ပင္လယ္ထဲက အလုပ္ၿပီးမွ သမီးဆီ ေကာင္းေကာင္းျပန္ေနမယ္ဆိုၿပီး ထြက္လာတယ္။ ၁၉၉၇ ခုႏွစ္ ၁၀ လပိုင္းေပါ့။ အဲဒီကေန ထြက္လာၿပီး က်ေနာ္တို႔ (ထိုင္းႏိုင္ငံ) ကန္ခ်နဘူရီကေန ရေနာင္းကိုေရာက္တယ္။ က်ေနာ္ရယ္၊ ဖဒိုမူးလြယ္ရယ္၊ ဆာလြဲ (စန္းလြင္) ရယ္ ၃ ေယာက္။

က်န္တဲ့ရဲေဘာ္ေတြကေတာ့ ေနာက္မွေရာက္တယ္။ ေရာက္ႏွင့္ၿပီးတဲ့သူေတြလည္း ရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔က အျမန္ေလွနဲ႔၊ ရခိုင္ေတြက ငါးဖမ္းစက္ေလွတစီးနဲ႔ ထိုင္း-ျမန္မာေရစပ္က ေမ်ာက္ညိဳကၽြန္းကိုေရာက္တယ္။ အဲဒီမွာက က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ကရင္ တပ္ရင္း (၁၁) စခန္း ရွိတယ္။ အဲဒီမွာ ရခိုင္ဖက္ကေတာ့ ကိုစိုးႏိုင္နဲ႔ ေနာက္ ဆယ္ေယာက္ကို အရင္ေတြ႔တယ္။ က်ေနာ္တို႔ အဲဒီကို ေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ အိႏၵိယကို လာရမယ္ဆိုတာ မသိေသးဘူး။ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္ ၂ လပိုင္းမွာေတာ့ ဗိုလ္ရာဇာေရာက္လာတယ္။ သူက က်ေနာ္တို႔ ကရင္အဖြဲ႔ေတြနဲ႔က အရင္ကတည္းက လက္တြဲေဖာ္တြဲဖက္ေတြကိုးဗ်။ ဖဒိုမူးလြယ္က ေျပာတာေပါ့၊ က်ေနာ္တို႔ joint operation လုပ္ရမယ္ေျပာတယ္။ က်ေနာ္ သိရသေလာက္ကေတာ့ ရဲေဘာ္ေတြကို သင္တန္းေပးမယ္ေပါ့။ ဗိုလ္ရာဇာတို႔က ရခိုင္ျပည္ျပန္မွာတဲ့။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ အိႏၵိယ အဆက္အသြယ္ရွိေတာ့ အိႏၵိယက သူတို႔ကို ကၽြန္းတကၽြန္းေပးမယ္ေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ အဲဒီလိုပဲ ၾကားရတယ္။

က်ေနာ္တို႔ ေမ်ာက္ညိဳကၽြန္းကေန ထြက္လာတာမွာ ဖဒိုမူးလြယ္က အမွန္တကယ္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔နဲ႔ လိုက္ဖို႔တာ၀န္မရွိဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္လိုျဖစ္လဲဆိုေတာ့ ေလွက ၂ စီးျဖစ္ေနေတာ့ ဗိုလ္ရာဇာက ဖဒိုမူးလြယ္ မင္းလိုက္သြားပါ။ ငါတာ၀န္ယူတယ္ေပါ့။ ဖဒိုမူးလြယ္ကလည္း စကားလည္းမေျပာ၊ ဘာလည္းမေျပာ၊ လိုက္ဆိုလည္းလိုက္ေပါ့။



အဲဒီလိုလာဖို႔ကလည္း အေတာ္ခက္တယ္။ ဘာလို႔ဆို က်ေနာ္တို႔ေလွက ဆီမေလာက္ဘူး။ ငါးဖမ္းေလွ လိုတယ္ေပါ့။ ငါးဖမ္းပိုက္ဆြဲေလွႀကီးေတြေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ေလွက ဆီမေလာက္ေတာ့ အဲဒီငါးဖမ္းေလွေတြနဲ႔ ဆြဲရတယ္။ ငါးဖမ္းေလွတစီး၊ က်ေနာ္တို႔ အျမန္ေလွ ၂ စီးေပါ့။ တစီးၿပီးတစီးဆြဲသြားတာ။ ၾကာေတာ့ ေလွေတြက တစီးနဲ႔တစီးပြတ္ေတာ့ ကြဲေတာ့မယ္ဆိုေတာ့ ေနာက္ေတာ့ ငါးဖမ္းေလွ တစီးထပ္ေရာက္လာျပီး တစီးစီဆြဲတာေပါ့။ အဲ့ဒီငါးဖမ္းေလွ ဘယ္လိုေရာက္လာလဲ က်ေနာ္တို႔ မသိဘူး။ ၂ လပိုင္း ၉ ရက္ေန႔မွာ နာကြန္ဒမ္ကၽြန္းဆိုတာကို ေရာက္တယ္။ အဲ့ဒီတုန္းကေတာ့ ဘာကၽြန္းလဲ မသိဘူး။ ေနာက္မွျပန္သိတာ။

ေမး ။ ။ အိႏၵိယဘက္ကနဲ႔ ဘယ္လိုအဆက္အသြယ္လုပ္ၾကလဲ။

ေျဖ ။ ။ အဲဒီမွာညအိပ္ၿပီး ေနာက္ေန႔မနက္မွ အိႏၵိယ စစ္သားေတြနဲ႔ အဆက္အသြယ္ရတယ္။ ၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ကရင္ေတြ စီးလာတဲ့ ေဒါနဆိုတဲ့ အျမန္ေလွနဲ႔ ဗိုလ္ရာဇာတို႔ ဖဒိုမူးလြယ္တို႔နဲ႔ ရဲေဘာ္တခ်ိဳ႕တို႔ ပင္လယ္ေအာ္ထဲ ၀င္သြားၾကတယ္။ က်ေနာ္တို႔ကေတာ့ ကၽြန္းေပၚမွာ ေစာင့္ေနၿပီးေနာက္ေတာ့မွ သူတို႔က ၀င္လာလို႔ရၿပီလို႔ အေၾကာင္းၾကားေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ၀င္သြားတာေပါ့။ ညေန ၄ နာရီေလာက္ေနေတာ့ လန္းေဖာကၽြန္းကို ေရာက္တယ္။ အဲဒါလည္း ေနာက္မွ ျပန္သိတာေပါ့။ အိႏၵိယနယ္ေျမထဲက ကၽြန္းေပါ့။ အဲ့ဒီမွာ ကၽြန္းႀကီးကၽြန္းႀကီးေတြ အမ်ားႀကီး။ ေျမျပန္႔ကၽြန္းႀကီးေတြ။ သိပ္သာယာတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ငါးဖမ္းေလွေလးထဲမွာပဲ ေနတယ္။

ေမး ။ ။ အဲဒီမွာ ျမန္မာျပည္ဖြား အိႏၵိယႏိုင္ငံသား စစ္ေထာက္လွမ္ေရး ဗိုလ္မႉးႀကီး ဂေရး၀ါးလ္နဲ႔ ေတြ႔တာလား။

ေျဖ ။ ။ ဟုတ္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ေရာက္ၿပီး မၾကာဘူး။ ဗိုလ္ရာဇာနဲ႔ အိႏၵိယ ဗိုလ္မႉးႀကီး ဂေရး၀ါးလ္လာေတြ႔ၿပီး ဗိုလ္ရာဇာက က်ေနာ္တို႔နဲ႔ မိတ္ဆက္ေပးတယ္။ ဂေရး၀ါးလ္က ဗမာလိုတတ္တယ္။ သူက က်ေနာ့္ကိုေမးတယ္၊ မင္း ရခိုင္ျပည္ကို သြားမလားတဲ့။ က်ေနာ္ကေတာ့ မသိေသးဘူးလို႔ပဲ ေျပာလုိက္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ သူက သူတို႔စစ္သားေတြ ငါးစားခ်င္တယ္တဲ့။ ငါးဆြဲေပးပါတဲ့။ က်ေနာ္လည္း ထိုင္းပဲ့နင္းကို နည္းနည္းဆြဲေပးပါေျပာေတာ့ ထိုင္းပဲ့နင္းက နယ္ေျမေဒသကို မသိေသးလို႔ မနက္ျဖန္မွ အေျခေနၾကည့္ၿပီး ဆြဲေပးမယ္လို႔ သူေျပာတယ္။ အဲဒါဆိုလည္း ျပႆနာမရွိဘူး၊ ရတယ္ေပါ့။

ေမး ။ ။ ကၽြန္းေပၚမွာ သူတို႔ ဂေရး၀ါးလ္နဲ႔ ဘာေတြ ေဆြးေႏြးၾကတယ္ဆိုတာ သိလား။

ေျဖ ။ ။ သူတို႔ ကၽြန္းေပၚမွာ ဘာေတြေဆြးေႏြးလဲဆိုတာ က်ေနာ္တို႔က ရဲေဘာ္ဆိုေတာ့ ဘာမွမသိၾကဘူး။ က်ေနာ္က ကုန္းေပၚလည္းမတက္ေတာ့ ဘာမွမသိဘူး။ ရခိုင္စစ္သားေလးေတြလည္း ဘာမွမသိၾကဘူး။ ဗိုလ္ရာဇာကိုလည္း အဲဒီ ဂေရး၀ါးလ္လာၿပီး အခ်ိန္ကစၿပီး က်ေနာ္ လံုး၀ မျမင္ရေတာ့ဘူး။

ေမး ။ ။ အိႏၵိယစစ္တပ္ကေန ဦးေစာေခးတိတို႔ကို ဖမ္းတာက ဘယ္လိုျဖစ္သြားတာလဲ။

ေျဖ ။ ။ ညက်ေတာ့ က်ေနာ္က ေလွအျပင္မွာ အိပ္တယ္။ ဟိုေလွႏွစ္စီးက ဘယ္မွာလဲ မေတြ႔ရဘူး။ မိုးလင္းေတာ့ ၁၁ ရက္ေန႔ မနက္ပိုင္းေပါ့။ အဲ့ဒီမွာ စစ္သေဘၤာတစင္းကို ေတြ႔တယ္။ စစ္သေဘၤာကို လွမ္းျမင္ၿပီး ၅ မိနစ္ေလာက္ပဲၾကာတယ္။ က်ေနာ့္စကားေျပာစက္ထဲမွာ “ေရွ႕မွာဘာလဲ … ေရွ႕မွာဘာလဲ … ကိစၥထူးရင္ အေၾကာင္းၾကားပါ” လို႔ ေျပာတယ္။ က်ေနာ္လည္း သံသယျဖစ္သြားတယ္။ ဟာ ဒါက ျမန္မာေရပိုင္နက္ထဲမွာလားေပါ့။ သူတို႔က ဗမာလိုေျပာတာ။

က်ေနာ္တို႔ေလွက ငါးဖမ္းသမားထဲမွာ စစ္တပ္လူထြက္တေယာက္ရွိတယ္။ သူ႔က က်ေနာ့္ကိုေျပာတယ္။ အစ္ကို ဒါက ႐ိုး႐ိုးအရပ္သားစကားမဟုတ္ဘူး၊ စစ္တပ္စကားေပါ့၊ အဲဒီလိုေျပာေတာ့ က်ေနာ္က ထိုင္းပဲ့နင္းကို ေမးတယ္။ ဒါက အိႏၵိယ ေရပိုင္နက္လား၊ ျမန္မာ ေရပိုင္နက္လားဆိုေတာ့ ဒါက အိႏၵိယ ေရပိုင္နက္ေပါ့။ ဒီကို ျမန္မာစစ္သား လာလို႔မရဘူးဆိုေတာ့ က်ေနာ္လည္း ေအးေအးေဆးေဆး ေနတာေပါ့။

ဒါေပမယ့္ ၅ မိနစ္ေလာက္ပဲၾကာတယ္။ ရခုိင္အရာရွိ ၂ ေယာက္ေပါ့။ ဗိုလ္မႉး ေစာထြန္းနဲ႔ ဗိုလ္ရန္ႏိုင္ ေရာက္လာတယ္။ အိႏၵိယစစ္သား ၃ ေယာက္နဲ႔ အျမန္ေလွေလးနဲ႔။ က်ေနာ္က ဗိုလ္မႉးေစာထြန္းကို အေစာက စက္၀င္လာတယ္။ န၀တ စက္၊ တပ္က သံုးတဲ့စကားေပါ့။ အဲဒါနဲ႔ သူက က်ေနာ့္စက္ကိုယူၿပီး စိုးႏိုင္ကိုေခၚတယ္။ “စိုးႏိုင္ ၾကားလားၾကားလား” ဆိုေတာ့ စက္ကလည္း မျပန္လာဘူး။ ဖဒိုမူးလြယ္တို႔ဆီကလည္း မရဘူး။ ဒါနဲ႔ ဗိုလ္မႉး ေစာထြန္းက အထဲကိုေမာင္းသြားဆိုေတာ့ က်ေနာ္လည္း ပင္လယ္ေအာ္ထဲေမာင္းသြားတယ္။

က်ေနာ္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔လူေတြက ကမ္းေျခမွာ။ က်ေနာ္တို႔ ေရာက္တဲ့အခ်ိန္မွာ က်ေနာ္တို႔လူေတြက အဖမ္းခံရေနၿပီ။ ဗိုလ္မႉး ေစာထြန္းကိုလည္း သူတို႔ေခၚသြားတယ္။ က်ေနာ္ၾကည့္ေတာ့ အေျခအေနကေတာ့ မမွန္ေတာ့ဘူးေပါ့ဗ်ာ။ က်ေနာ္တို႔ကို ေနာက္ျပန္ႀကိဳးခ်ည္၊ မ်က္စိပိတ္ၿပီးေတာ့ အသက္ကယ္ေလွေပၚ တေယာက္ၿပီးတေယာက္ ကန္ခ်တယ္။ ၿပီးေတာ့ ကမ္းေျခကို ေခၚသြားတယ္။ မ်က္စိပိတ္ထားေတာ့ ဘာမွမျမင္ရဘူးေပါ့။ ကမ္းေျခမွာ က်ေနာ္တို႔ကို ဆြဲေမွာက္ထားတယ္။ ကမ္းေျခေရာက္ေတာ့ ေမာင္ႏိုင္ကို သူတို႔လာဆြဲေခၚသြားတယ္လို႔ ေမာင္ႏိုင္က ေနာက္ေတာ့ ျပန္ေျပာျပတယ္။ စစ္ေဆးေမးျမန္းတာမွာ စကားက နားမလည္ေတာ့ သူ႔ကို ေသနတ္ေျပာင္းနဲ႔ထိုးတာ အနာျဖစ္သြားတယ္။ ၿပီးေတာ့ က်ေနာ္တို႔ကို သေဘၤာေပၚတင္ၿပီးေတာ့ ပို႔ဘလဲကို ေခၚလာတယ္။ ပို႔ဘလဲမွန္းလည္း က်ေနာ္တို႔ မသိဘူး။ ဖမ္းတဲ့အခ်ိန္မွာ ဘာတခုမွမေျပာဘူး။ က်ေနာ္တို႔ အခ်င္းခ်င္းလည္း ဘာမွေျပာလို႔မရ။ ေျပာတာနဲ႔ ပါး႐ိုက္တယ္။

ပို႔ဘလဲေရာက္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ကို ၃ ထပ္တိုက္တခုမွာ ထားတယ္။ ဘယ္ရက္ေတြေရာက္မွန္းလည္း မသိဘူး။ တညေနမွာ ဂေရး၀ါးလ္ေရာက္လာတယ္။ သူက က်ေနာ္တို႔ကို ဘယ္လိုေျပာလဲဆိုေတာ့ “မင္းတို႔မွာ အျပစ္မရွိဘူး။ ငါတို႔ မင္းတို႔လူႀကီးေတြကို အျပစ္ေပးလိုက္ၿပီ” လို႔ သူကေျပာတယ္။ “မင္းတို႔ကို ေလွတစီးနဲ႔ျပန္လႊတ္မယ္၊ မင္းတို႔က ဘာမွမသိဘူး” လို႔ ေျပာတယ္။ အစကေတာ့ ဘယ္လိုမွန္း မသိဘူးေပါ့။ ဖဒိုမူးလြယ္တို႔ကို သတ္ၿပီးလား၊ မသတ္ၿပီးလား က်ေနာ္မသိဘူး။

အဲဒီလန္းေဖာကၽြန္းမွာ က်န္တဲ့သူေတြကိုဖမ္းၿပီး က်ေနာ့္ကို မဖမ္းခင္မွာတုန္းက ေသနတ္သံေတြၾကားရတယ္။ အခ်က္ ၃၀ ေက်ာ္တယ္။ အဲဒီအသံၾကားၿပီး က်ေနာ္တို႔ကို လာဖမ္းတာပဲ။ ေနာက္ဆံုး ေထာင္ထဲေရာက္မွ သံသယျဖစ္ေနတာေပါ့။ သူတို႔ေတြက ေပ်ာက္သြားၿပီေပါ့။ သူတို႔ကေတာ့ တိုက္ပြဲျဖစ္လို႔ ဘာလို႔လို႔လဲေျပာတယ္။ တိုက္ပြဲျဖစ္ရေအာင္ သူတို႔မွာက ေသနတ္တလက္မွ မပါသြားဘဲနဲ႔။

ေမး ။ ။ ဖဒိုမူးလြယ္တို႔ အသတ္ခံလိုက္ရၿပီလို႔ သိေတာ့ စိတ္ထဲမွာ ဘယ္လို ခံစားရလဲ။

ေျဖ ။ ။ က်ေနာ့္အစ္ကိုေရာ သူတို႔အားလံုး ဒီလိုျဖစ္သြားေတာ့ စိတ္မေကာင္းဘူးေပါ့။ ဘာတတ္ႏိုင္မလဲ။ သူတို႔လည္း လူေကာင္းေတြ။ တိုင္းျပည္နဲ႔ လူမ်ိဳးအတြက္ လုပ္ေနတာပဲ။ ဖဒိုမူးလြယ္က က်ေနာ့္ဆရာလည္းျဖစ္တယ္။ က်ေနာ့္ အစ္ကိုလည္းျဖစ္တယ္။ က်ေနာ္ သူ႔ကိုေလးစားတယ္။

ေမး ။ ။ ဦးေစာေခးတိတို႔ကို ဖမ္းထားၿပီ၊ ေထာင္ထဲထည့္ထားၿပီဆိုေတာ့ အကူအညီရဖို႔၊ ေရွ႕ေနနဲ႔ေတြ႔ဖို႔ ကိစၥေတြကို ဘယ္လိုႀကိဳးစားခဲ့ရလဲ။

ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္တို႔က က်ေနာ္တို႔အဖြဲ႔ေတြကို အၿမဲစက္နဲ႔ သတင္းပို႔ေနရတာ။ မနက္ အဖမ္းမခံရခင္တုန္းကလည္း က်ေနာ္တို႔ေရာက္ၿပီဆိုတာ သတင္းပို႔တယ္ေလ။ ေနာက္ပိုင္း စက္မပို႔ျဖစ္ေတာ့ သူတို႔ဘက္ကလည္း သံသယရွိၿပီး လိုက္စံုစမ္းမွာေပါ့။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ပို႔ဘလဲမွာက ျမန္မာျပည္သားေတြလည္း ရွိတယ္ေလ။ ငါးဖမ္းသမားေတြ။ သူတို႔က က်ေနာ္တို႔ကိုလည္းေတြ႔ေတာ့ ကူညီၾကတာေပါ့။ အဆင့္ဆင့္ ဆက္သြယ္ႀကိဳးစားရတာ။ လူ႔အခြင့္အေရး ေရွ႕ေန ဟင္နရီဆိုတာ အရင္ေရာက္လာတယ္။ ဒါေပမယ့္ အိႏၵိယ အာဏာပိုင္က ေတြ႔ခြင့္မေပးဘူး။ ေတြ႔ရေတာ့လည္း ခဏေလးပဲ ေတြ႔ရတာ။ ဘာမွလုပ္လို႔မရဘူး။ သူတို႔က က်ေနာ္တို႔ကို အၾကမ္းဖက္သမားေတြလို႔ပဲ ထင္ၾကတာ။ သေဘာမေပါက္ၾကဘူး။

ေနာက္ဆံုးမွ ေရွ႕ေနမႀကီး နန္ဒီတာ ေရာက္လာၿပီး မနည္းလုပ္ယူရတာ။ ၁ ႏွစ္နဲ႔ ၈ လ ေထာင္ထဲမွာ ေနခဲ့ရတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ သူတို႔လည္း သေဘာေပါက္လာတယ္။ က်ေနာ္တို႔ကို အက်ယ္ခ်ဳပ္နဲ႔ထားၿပီး အျပင္ထြက္ခြင့္ရတယ္။ က်ေနာ္တို႔က ကိုယ့္ဖာသာ ခ်က္စားၾကရတာေလ။ အျပင္ထြက္ ေစ်းေတြဘာေတြ ၀ယ္ခ်င္ရင္ေတာ့ သူတို႔ ေနာက္ကေန လိုက္ေစာင့္တယ္။ အဲဒီမွာ ကိုဓညလင္းက တကယ္ကို ေတာ္တယ္။ ေစတနာရွိတယ္။ သူက လူငယ္ေတြကို အားတဲ့အခ်ိန္မွာ အဂၤလိပ္စာ သင္ေပးတယ္။ ပို႔ဘလဲမွာ ဟိုးအရင္ အဂၤလိပ္ေခတ္တုန္းက ေရာက္ေနတဲ့ ကရင္ေတြရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ သူတို႔ဆီကို သြားလည္ၾက စကားေတြေျပာၾက။ သူတို႔ကလည္း က်ေနာ္တို႔ကို ေတာ္ေတာ္ကူညီခဲ့ၾကတယ္။

က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ေရွ႕ေနမေလး တေယာက္ အသတ္ခံရေသးတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါကေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အမႈကိစၥနဲ႔ မဆိုင္ဘူး။ သူတို႔ စီးပြားေရးကိစၥဆိုတာ ေနာက္မွ ျပန္သိရတယ္။ အစကေတာ့ က်ေနာ္တို႔အတြက္ေၾကာင့္လို႔ ထင္ထားတာ။

ေမး ။ ။ ဦးေစာေခးတိတို႔ ပို႔ဘလဲမွာေနတုန္းက ဆူမားၾတားငလ်င္နဲ႔ ဆူနာမီဒဏ္ကို ႀကံဳခဲ့ရေသးတယ္လို႔ သိရပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက အေတြ႔အႀကံဳေတြကို ေျပာျပေပးပါဦး။

ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္တို႔ ပထမ ေနရတဲ့တိုက္က ၃ ထပ္တိုက္ တိုက္အိုႀကီး၊ ေတာ္ေတာ္ေဆြးေနၿပီ။ တိုက္က တအားအိုေနေတာ့ က်ေနာ္တို႔က ဒီကေန ေျပာင္းေပးပါ၊ ၿပိဳက်လိမ့္မယ္ဆိုၿပီး အာဏာပိုင္ေတြကို ေျပာင္းခိုင္းေတာ့ ေတာ္ေတာ္နဲ႔ မေျပာင္းေပးဘူး။ ေနာက္ေတာ့မွ ေျပာင္းေပးတာ။ အဲဒီလိုေနတုန္း ၂၀၀၄ ဒီဇင္ဘာမွာ ဆူနာမီျဖစ္ၿပီး ငလ်င္ေတြလႈပ္ေတာ့ အဲဒီတိုက္ႀကီး ၿပိဳသြားတယ္။ သူတို႔သာ မေျပာင္းေပးရင္ က်ေနာ္တို႔ အဲဒီတိုက္ေအာက္ပိၿပီး ေသၿပီ။

မတ္တပ္ရပ္ေနတာ ဒုန္းဒုန္းဆို လႈပ္ေတာ့ က်ေနာ္လဲက်တယ္။ ဟာ … ဘာျဖစ္လဲေပါ့။ ငလ်င္လႈပ္တာ အျပင္ထြက္ အျပင္ထြက္ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ အေဆာင္အျပင္ကို ထြက္ၾကတာ မတ္တပ္ေတာင္ မရပ္ႏိုင္ဘူး။ ေလးဖက္ကုန္းၿပီး အျမန္သြားၾကတာေပါ့။ အဲဒီလိုသြားတာေတာင္ လူက လဲခ်င္တယ္။ အဲဒီတုန္းကဆို လူေတြက ယိုင္ၿပီး မူးေနာက္ေနတာ။ ေအာ္ၾကဟစ္ၾကနဲ႔ေပါ့။ ေၾကာက္လည္းေၾကာက္။ တခါမွ ဒီေလာက္ငလ်င္ မႀကံဳဖူးဘဲနဲ႔။

ေမး ။ ။ ဦးေခးတိတို႔ကို အက်ယ္ခ်ဳပ္နဲ႔ အျပင္ထြက္ လည္ခြင့္ေပးထားတာကေန ေနာက္ေတာ့ အခ်ဳပ္နဲ႔ပဲ ထားေတာ့တယ္ဆိုတာက ဘယ္လိုျဖစ္တာလဲ။

ေျဖ ။ ။ အဲ့ဒါက တရက္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ထဲက ၂ ေယာက္က ခိုးထြက္သြားတာ။ ထြက္ေျပးတာေပါ့။ သူတို႔ ၂ ေယာက္ေတာ့ ဘာျဖစ္သြားလဲ က်ေနာ္တို႔ မသိရေတာ့ဘူး။ အဲဒီေနာက္ အျပင္ထြက္ခြင့္ မရေတာ့ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ကို သံျဖဴေဆာင္ကို ေျပာင္းလိုက္တယ္။ အမိုးလည္းသံျဖဴ၊ ေဘးလည္းသံျဖဴနဲ႔ အေဆာင္ေပါ့။ ညေနပိုင္းဆို သူတို႔ တံခါးပိတ္တယ္။

ေမး ။ ။ ပို႔ဘလဲကေန ကာလကတၱားကို ေရာက္လာတာကေရာ။

ေျဖ ။ ။ က်ေနာ္တို႔ အမႈကိုမဆံုးျဖတ္ဘူး။ ဒီလိုပဲ ထားထားတာ။ အဲဒီမွာ က်ေနာ္တို႔ေရွ႕ေနက က်ေနာ္တို႔က အျပစ္မရွိဘူး။ အမႈမွမရွိတာ လႊတ္ေပးရမယ္ဆိုေတာ့ Superme Court ကိုတင္၊ အမိန္႔ခ်ၿပီး ကမန္းကတန္း အမႈတင္ၾကတယ္။ အမႈကလည္း မဟုတ္တဲ့အမႈေတြနဲ႔ တင္တယ္။ ေနာက္ေတာ့ ျမန္မာအသိုင္းအ၀ိုင္းနဲ႔လည္း နီးေအာင္ေပါ့၊ ကူညီလို႔လြယ္ေအာင္ ကာလကတၱားေထာင္ကိုပို႔ေပးဖို႔ က်ေနာ္တို႔ ေရွ႕ေနမႀကီးကို က်ေနာ္တို႔က ေတာင္းတယ္။

ကာလကတၱားေထာင္ကို ဦးဆံုးေရာက္ေတာ့ ေထာင္အာဏာပိုင္ေတြက က်ေနာ္တို႔ကို အၾကမ္းဖက္သမားလို႔ပဲ ထင္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ ေရာက္ေတာ့ တန္းၿပီး အက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို ထည့္လိုက္တယ္။ အိႏၵိယသားေတြ တခန္းကို တေယာက္ပဲ၊ အိပ္တဲ့အခန္းမွာ က်ေနာ္တို႔က ၃ ေယာက္ေနရတယ္။ အဲဒီမွာ စား၀တ္ေနေရး ျပႆနာတက္တယ္။ ငါးဆို ေသးေသးေလးပဲ ေပးတယ္။ တပတ္တခါ။ အေနအထိုင္လည္း ၾကမ္း၊ ပန္ကာလည္းမရွိေတာ့ က်ေနာ္တို႔ မခံႏိုင္ဘူး။ အဲဒီ စား၀တ္ေနေရးကိစၥနဲ႔ က်ေနာ္တို႔ ျပႆနာ တခါတက္ေတာ့ အာဏာပိုင္ေတြက ေထာင္သားေတြကိုေခၚၿပီး ႐ိုက္ခိုင္းတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ေတာ္ေတာ္ဒဏ္ရာရသြားတယ္။ ေဆး႐ံုေတာင္ ၂ ေယာက္ ၃ ေယာက္ တင္ရတယ္။

ေထာင္သမား အက်ဥ္းသားေတြက မသိဘူး။ က်ေနာ္တို႔က လူဆိုးေတြ၊ ခ်ဆိုေတာ့ သူတို႔ကလည္း ခ်တာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ေနာက္တေန႔က်မွ က်ေနာ္တို႔ကို ျပန္ေတာင္းပန္တယ္။ အဲဒါေတြၿပီး ေနာက္ေတာ့မွ ျပည္နယ္အာဏာပိုင္ အတြင္းေရးမႉးက က်ေနာ္တို႔ဆီလာေတာ့ က်ေနာ္တို႔က ရွင္းျပတယ္။ ေထာင္အာဏာပိုင္နဲ႔ က်ေနာ္တို႔က ျပႆနာ ျဖစ္တာမဟုတ္ဘူး၊ အက်ဥ္းသား တန္းစီးက လုပ္တာ၊ က်ေနာ္တို႔ငါးကို ျဖတ္စားတာကိုး။ အာဏာပိုင္နဲ႔ မပတ္သက္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔လည္း အာဏာပိုင္ကို အထင္မွားသြားတာေပါ့။ ေနာက္မွ အကုန္လံုး သေဘာေပါက္တယ္။

ေနာက္ပိုင္းမွာ က်ေနာ္တို႔ကို အခန္းႀကီးတခု ေပးတယ္။ အဲဒီမွာ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ပဲ ေနရပါတယ္။ ေနာက္ က်ေနာ္တို႔ကို မက်န္းမာတဲ့သူေတြကို ေပးတဲ့ မုန္႔ေတြ၊ စားစရာေတြလို ခြဲတမ္းရတယ္။ ပထမ ၅ ေယာက္စာပဲ ရတယ္။ ေနာက္ ေထာင္ပုိင္ေျပာင္းေတာ့ ေထာင္ဆရာ၀န္တေယာက္က က်ေနာ္တို႔ကို အဲဒီဟာ ေလွ်ာက္ခိုင္းတာ ထပ္တင္ျပေတာ့ ေထာင္ပိုင္ႀကီးက ေနာက္ထပ္ ၁၅ ေယာက္အတြက္ ထပ္ေပးတယ္။

ေထာင္မွာေနရတာ လူကေတာ့ လြတ္လပ္ေပမယ့္ စိတ္ကေတာ့ မလြတ္လပ္ဘူးေပါ့။ ေထာင္က အက်ဥ္းသားေတြလည္း က်ေနာ္တို႔ကို တအားခင္တယ္။ အဲဒီမွာ လူဆိုးဂိုဏ္းက လူေတြရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔က ေထာင္ထဲေရာက္ေတာ့ အဲဒီလူဆိုးတေယာက္က က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ တန္းစီးျဖစ္ေနတယ္။ သူ က်ေနာ္တို႔ကို ေတာ္ေတာ္ကူညီခဲ့တယ္။ ေနာက္ပိုင္းေတာ့ သူက ေထာင္ေျပာင္းသြားတယ္။ အဲဒီမွာ သူတို႔ေထာင္ထဲ ခိုးသြင္းလာတဲ့ ဖုန္းေတြဘာေတြဆို က်ေနာ္တို႔က တခါမွ မျမင္ဖူးဘူးေပါ့။ သူတို႔က စီးပြားေရးသမားေတြဆိုေတာ့ ဖုန္းေတြကို အာဏာပိုင္ေတြဆီကေနသြင္းတယ္။ ဖိနပ္ေတြထဲ ထည့္ၿပီး ခိုးသြင္းတယ္ေပါ့။

ေထာင္ထဲမွာ ေဘာလံုးကန္ဖို႔အတြက္ဆိုၿပီး လာေခၚေတာ့ ေမာင္ႏိုင္နဲ႔ သာျမ ၂ ေယာက္ကိုေခၚတယ္။ သူတို႔က ေဘာလံုးကန္ ေကာင္းတယ္။ အဲဒီမွာ ဆုရခဲ့တယ္။ ေနာက္ႏွစ္မွာ က်ေနာ္တို႔ ၃၄ ေယာက္ကို အသင္းဖြဲ႔ေပးၿပီး ေထာင္ထဲ ေဘာလံုးၿပိဳင္ပြဲမွာ ေဘာလံုးကန္ၾကတာ။ က်ေနာ္တို႔ကို အက်ႌေတြဘာေတြ လုပ္ေပးတာ။ အိႏၵိယသားေတြက မရဘူး။ က်ေနာ္တို႔ကို ဦးစားေပးတာေပါ့။ က်ေနာ္တို႔က မကန္ခ်င္ဘူး။ အသက္ေတြက ႀကီးသြားၿပီေလ။ ဒါေပမယ့္ သူတို႔က ကန္ပါဆိုေတာ့ တတ္တဲ့သူေရာ မတတ္တဲ့သူေရာ သြင္းခ်ပလိုက္တာ။ ကံေကာင္းခ်င္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ ဒုတိယဆုရတယ္။

ေမး ။ ။ ႏွစ္ေတြအၾကာႀကီး အမႈရင္ဆိုင္ေနရၿပီးမွ ၿပီးခဲ့တဲ့ႏွစ္ ဇူလိုင္လမွာ အၿပီးသတ္ အမႈစီရင္ေတာ့ ခ်ဳပ္ရက္ေတြ ေလွ်ာ့ရက္ရၿပီး လြတ္ရမွာကို ဒဏ္ေငြေဆာင္ခုိင္းတာရယ္၊ ဒဏ္ေငြေဆာင္ၿပီးတာေတာင္ မလႊတ္ေပးတာကို ဘယ္လိုျမင္လဲ။

ေျဖ ။ ။ ဒဏ္ေငြခ်ၿပီးေတာ့ လႊတ္မေပးေတာ့ က်ေနာ္တို႔လည္း နားမလည္ေလာက္ေအာင္ ျဖစ္ေနတယ္။ အမွန္မွန္ဆို ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ က်ေနာ္တ္ို႔ကို ေထာင္မခ်လို႔မရဘူး ခ်ကိုခ်မွရမယ္ဆိုတဲ့ သေဘာမ်ိဳးလုပ္တာ။ သူတို႔ေပၚလစီကို က်ေနာ္တို႔ နားမလည္ဘူး။ အိႏၵိယက အေရွ႕ေမွ်ာ္ေပၚလစီနဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ စီးပြားေရးေတြဘာေတြ လုပ္ေနတာေတြရွိေတာ့ က်ေနာ္တို႔ကို ဖမ္းတာေပါ့ဗ်ာ။ က်ေနာ္တို႔က ဓားစာခံလိုျဖစ္ေနတာေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ အဲလိုပဲ ေျပာတတ္တယ္။

အမႈကိစၥအတြက္ က်ေနာ္တို႔ ေရွ႕ေနမႀကီး နန္ဒီတာ ဟတ္ခ္ဆာနဲ႔ တျခားသူေတြက ၀ိုင္း၀န္းကူညီေပးၾကေတာ့ က်ေနာ္တို႔လည္း အခုလို လြတ္လာရတာေပါ့။

ေမး ။ ။ ဦးေစာေခးတိတို႔ကို လႊတ္ေပးေတာ့မယ္ဆိုတာ ဘယ္လိုလုပ္သိလဲ။ လႊတ္ေပးမယ္ ၾကားေတာ့ေရာ ဘယ္လိုခံစားရလဲ။

ေျဖ ။ ။ လြတ္ေတာ့မယ္ဆိုတာ က်ေနာ္တို႔ကို ခင္တဲ့သူေတြက လာေျပာျပတာေပါ့ဗ်ာ။ အေစာက လူဆိုးဂုိဏ္းက က်ေနာ္တို႔နဲ႔ ခင္ေနတဲ့သူေတြေပါ့။ သူတို႔က အဆက္အသြယ္ေတြ ရွိတာကိုး။ အာဏာပိုင္ကလည္း လာေျပာျပတယ္ေလ။ လြတ္ေတာ့မယ္ဆိုေတာ့။ သူတို႔ကလည္း လြတ္ေစခ်င္တယ္၊ ၀မ္းသာတယ္ေပါ့။ က်ေနာ္တို႔က UNHCR ကလည္း ဒုကၡသည္အျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳထားၿပီးၿပီေပါ့။ အစိုးရက က်ေနာ္တို႔ကို အိႏၵိယမွာ ၁ ႏွစ္ တရား၀င္ေနခြင့္ ေပးတယ္ေပါ့။ ေပ်ာ္တာေပါ့။ ဘာေျပာေကာင္းမလဲ။ ေစာင့္ရတာ ဘယ္ႏွခါေစာင့္ေနရတယ္ မသိဘူး။ ရယ္ဒီလုပ္ထားၾကတာ။ တခါၿပီးတခါ။ တခါၿပီး တခါ။

လြတ္တဲ့ေန႔မွာေတာ့ စကားေတာင္ ေျပာမထြက္ဘူး။ ေထာင္၀မွာ အိႏၵိယႏိုင္ငံသားေတြက က်ေနာ္တို႔ကို ႀကိဳဆိုတာ။ တခါတည္း ဆႏၵျပတာ အုပ္လိုက္ႀကီးျဖစ္ေနတာ။ လက္ခုပ္ေတြတီးၾက။ ကင္မရာေတြကလည္း ေရလို႔ မရဘူး။ အကုန္ႀကိဳဆိုတာ။ တခါတည္း လူက မ်က္ရည္ေတာင္က်တဲ့အထိ ေရာက္သြားတာ။ စိတ္မေကာင္းဘူးေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ ဘ၀မွာ ဒီလိုမ်ိဳး တခါမွ မခံစားရဘူးေပါ့။ သူတို႔လည္း က်ေနာ္တို႔အတြက္ ၀မ္းသာတာေပါ့။ ၀မ္းနည္း၀မ္းသာ။ ၀မ္းသာေသာ မ်က္ရည္ေပါ့ဗ်ာ။

ေပ်ာက္သြားတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ရဲေဘာ္ရဲဘက္ေတြကို သတိေတာ့ရတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္တတ္ႏိုင္မလဲ။ အျပင္ေရာက္ေတာ့ ကမာၻႀကီးက အသစ္ျဖစ္သြားတာ။ ၁၃ ႏွစ္ ေထာင္ထဲမွာေနရေတာ့ အျဖစ္ေတြက တအားျမန္တာကိုး။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ေတာ္လွန္ေရးထဲမွာ ပန္းကံုးစြပ္တာဆိုတာ တိုက္ပြဲေအာင္ျမင္ၿပီး ျပန္လာတဲ့သူေတြကုိ ႀကိဳဆိုတာေပါ့။ ဒါေပမယ့္ ေဒလီေရာက္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔ကို ေအာင္ပြဲခံလာသူေတြလို ပန္းကံုးေတြစြပ္ၿပီး ႀကိဳဆိုၾကေတာ့ ၀မ္းသာတာ ေျပာျပလို႔မတတ္ဘူး။

ေမး ။ ။ အခု လြတ္လာၿပီဆိုေတာ့ မိသားစုနဲ႔ အဆက္အသြယ္ရၿပီလား။ ေရွ႕ဆက္ ဘာလုပ္မယ္စိတ္ကူးလဲ။

ေျဖ ။ ။ တခ်ိဳ႕လည္း မိဘေတြ မရွိေတာ့ဘူး။ ေမာင္ႏွမေတြကို ျပန္လိုက္ရွာၾကေပါ့။

အခုေလာေလာဆယ္ေတာ့ ေရွ႕ဆက္ဘာလုပ္ရမလဲ မသိေသးဘူး။ ကရင္ျပည္လည္း ျပန္ခ်င္တယ္။ ဒါေပမယ့္ အေျခအေနက ဘယ္လိုျဖစ္လာမလဲ မသိေသးဘူး။ အခုက လြတ္လာၿပီဆိုေပမယ့္လည္း ကိုယ့္တိုင္းျပည္ ကိုယ့္ေနရာမဟုတ္ေတာ့ လံုၿခံဳေရးအတြက္လည္း စိတ္ပူေသးတယ္။ တတ္ႏိုင္သေလာက္ကေတာ့ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ ကိုယ့္လူမ်ိဳးအတြက္ လုပ္သြားဦးမွာေပါ့။ ။

No comments:

Post a Comment